Uppdrag Marinteknik

Uppdrag Marinteknik är en intervjuserie där du möter SMTF:s medlemsföretag, styrgrupp och operativa grupp med fokus på omvärldsbevakning och informationsspridning. I den sjunde delen möter du ScanMarins vd Alexandra Rolland Andersson.

Hej Alexandra!

Vem är du?
– Jag är vd på ScanMarine sedan 2017 då jag lite hastigt och lustigt tog över efter min far. Planen var från början en övergångsperiod på fem år men det blev istället fem månader. Jag är född i Cadiz, Spanien men uppvuxen i Skåne. Jag är utbildad inom HR, marknadsföring och B2B. Min önskan om att få arbeta inom bolaget har funnits med ända sedan jag var liten. Min far var dock väldigt tydlig med att han ville att jag skulle gå min egen väg och inte i hans fotspår eftersom jag var företagardotter. Jag har efter studietiden rest och bott utomlands i många år och arbetat inom flera marina bolag för att skaffa mig branscherfarenhet. Våren 2017 ringde pappa och frågade om jag inte ville flytta hem till Skåne igen för att börja arbeta i firman. Det här var ett samtal jag väntat på i många år och något jag nappade på direkt.

Vad gör ScanMarine?
– Vi arbetar med inredning av fartyg, både nybyggnad och ombyggnad. Vi gör allt innanför stålet, det vill säga el, ventilation, rör, isolering och inredning. Om du går ombord på ett fartyg så gör vi allt det som du som passagerare ser såsom barer, restauranger, hytter och andra publika utrymmen.

Vilka utmaningar möter du i ditt arbete?
– En utmaning som ung är att acceptera att man inte kan allt och istället ta hjälp av duktig personal. Att våga lita på andras kompetens tycker jag är jätteviktigt. En del tror att det är svårt att vara tjej i den här branschen men jag ser bara fördelar! Jag coachar ofta yngre tjejer som funderar på att välja en karriär inom sjöfartsområdet eller andra mansdominerande yrken. Valet har alltid varit en ickefråga för mig – det är bara att köra! Tiderna har dessutom förändrats, numera ser man många kvinnor som är sjökaptener, styrmän och matroser. Det är inte bara kvinnor inom serviceyrkena ombord på fartygen längre. Jag är uppvuxen inom branschen och det ser helt annorlunda ut nu jämfört med för bara 15 år sedan när jag själv var 15 år.

Hur är det att arbeta i en internationell bransch?
– Det är väldigt spännande men samtidigt utmanande med alla olika kulturer och länder. Det vi alla har gemensamt är att vi vill nå samma slutprodukt men vägen dit ser ofta väldigt olik ut beroende på kultur. En styrka vi har på ScanMarine är att vi har anställda från många olika länder vilket gör att vi är starka i kulturförståelse och framförallt att vi talar många olika språk.

Vilka är era kunder?
– Våra kunder är rederier och varv, alla typer av fartyg men med fokus på passagerar- och kryssningsfartyg.

Vilka stora projekt arbetar ni med?
– Just nu har vi ett ombygge för Fjordlines och vi har även nyligen avslutat två stora projekt för Stenaline. Sedan har vi ett nybygge – ett kryssningsfartyg i Wismar, Tyskland. Ett annat mycket spännande projekt är sjukhusfartyget MercyShips i den kinesiska staden Tianjin. Det är ett sjukhusfartyg som seglar runt med fokus på att rädda liv i fattiga länder.

Hur har covid-19 påverkat er på ScanMarine?
– Vi har normalt sett lågsäsong denna tid på året eftersom våra kunder har högsäsong. Hur det kommer att påverka oss går inte att svara på i dagsläget utan vi får se hur det ser ut till hösten.

Tror du att beroendet av Asien kommer att minska som en effekt av sviterna av covid-19?
– Det är svårt att säga och för tidigt att svara på. Vem vet?

En effekt av covid-19 är att de regionala värdekedjorna blir vanligare, vad tror du om det?

– Det är möjligt men vi köper väldigt nischade produkter eftersom vi är styrda av kundspecifikationerna.

Var finns de flesta av era leverantörer?
– I Europa.

SMTF jobbar med alternativa sätt för branschen att hitta ny kompetens, hur ser det ut för er del?
– Vi har inte svårt att hitta kompetens så länge en marin bakgrund inte är meriterande. Det är i regel svårt att få tag i bemanning med maritim bakgrund och skillnaden är stor idag kontra förr eftersom den svenska varvsindustrin dött ut. Personalen på ScanMarine har inte alltid en marin bakgrund vid anställning men allt går att lära sig med lite vilja.

Hur påverkar de ökade miljökraven från rederierna ert arbete?
– Vid rivning under projekten ställs det idag högre krav på källsortering. Vi får ofta frågan om vi kan välja fler miljövänliga produkter men vi är återigen väldigt styrda av kundspecifikationerna, och de mycket höga kraven på brandsäkerhet som ställs på ett fartyg. Intresset för lättviktslösningar har blivit större eftersom man vill minska utsläppen.

Stort tack för din medverkan!

Läs också:

Uppdrag Marinteknik del 1 – Fredrik von Elern, SMTF

Uppdrag Marinteknik del 2 – Kjell-Åke Andersson, RISE

Uppdrag Marinteknik del 3 – Stefan Mattsson, Mattssongruppen 

Uppdrag Marinteknik del 4 – Eva Errestad, SMTF

Uppdrag Marinteknik del 5 – Per Leftinger och Patrik Johansson, CA Clase Marinelektronik AB

Uppdrag Marinteknik del 6 – Mattias Patriksson, Sea IT