I januari i år sparkade Stena Teknik, SSAB, MacGregor, Chalmers och RISE igång innovationsprojektet ELÄTTRA, finansierat av Trafikverket genom Lighthouse branschprogram för Hållbar Sjöfart.
ELÄTTRA söker svaret på hur vi bättre kan använda höghållfasta ståls många fördelar inom skeppsbyggnadskonsten. Den förhärskande sanningen har länge varit att höghållfasta stål spelar en roll i moderna tillämpningar men att de områdena är begränsade inom fartygsstrukturer. De främsta nackdelarna som framhålls är att höghållfast stål innebär tunnare tjocklekar och därmed tunnare svetsar som ger ett försämrat utmattningsmotstånd även on det höghållfasta stålet i sig motstår utmattning bättre än konventionellt stål samt att tunnare plåtar ger större deformationer och lättare bucklas.
Mycket har gjorts både inom forskning och genom praktiska tillämpningar. Inom till exempel offshoreindustrin har man visat på de höghållfasta stålens förtjänster, och fördelarna är många. Stål till skillnad från kompositer brinner inte och är att hemtamt konstruktionsmaterial för de stora varven i Asien där majoriteten av det tyngre tonnaget byggs idag. Detta är en viktig faktor säger David Götvall, ansvarig för kundinnovation på MacGregor. David fortsätter, vi har under årens lopp utrett och testat många materialkoncept, bland annat med Chalmers, för just ro-ro-däckssegmentet, men genom att jobba med ett konventionellt material – med lite extra allt – så kan vi ta ut svängarna innovationsmässigt. Genom ett starkare stål så krävs mindre material, och det mest miljövänliga (hållbara kan missförstås just här då vi pratar om hållfasthet) stålet är det som aldrig tillverkas, säger Henrik Nordhammar, tillförordnad teknisk chef på Stena Teknik.
Projektet siktar in sig på traditionella strukturer ombord Ro-ro och Ro-pax-fartyg så som akterramper, fasta och rörliga ro-ro-däck samt strukturer i överbyggnader, men för att nå de verkligt innovativa lösningarna måste vi våga se bortom de preskriptiva kraven som ställs på stålstrukturer ombord idag. Genom att visa på nya tillämpningar kan vi föra en konstruktiv dialog med klassningssällskap och flaggan, menar Joakim Nyström, affärsutveckling för offshore och marina applikationer på SSAB. Därför sitter både DNV och Transportstyrelsen med i referensgruppen tillsammans med Gotland Tech Development, som står inför samma lättviktsutmaning som Stena när det gäller elektrifierade färjeförbindelser.
Projektet löper över 18 månader och förväntas klart lagom till sommaren 2023. För frågor om projektet kan du kontakta Peter Sjögren, projektledare och forskare på RISE peter.sjogren@ri.se