Transportsektorn växlar upp totalförsvaret
Den 8–9 oktober deltog SMTF på BT POS höstmöte i Solna, där myndigheter och näringsliv samlades för att stärka beredskapen i transportsektorn. Plattformen är fortfarande ung och har nu passerat sin första tvåårsperiod av ordförandeskap. Ordföranderollen roterar mellan branschorganisationerna inom respektive transportslag. BT POS har undergrupper för sjö, land och luft.
Teman under mötet rörde bland annat förutsättningar för kommunikation, försörjningsberedskap, transportprioriteringar och värdlandsstöd. Bilden blir allt tydligare: när staten inte längre har rådighet över hela kedjan krävs nära samverkan mellan det offentliga och näringslivet. Och med det följer behov av beredskapsavtal på kommersiella grunder.
Myndigheter växlar nu upp och ska säkerställa att samhällsviktiga funktioner kan upprätthållas i minst två veckor. Systematiska försörjningsanalyser pågår för att identifiera de mest kritiska resurserna — därefter kommer fokus riktas mot att säkra dem.
Det innebär att arbetet så småningom kommer att nå även SMTF:s medlemmar, där reparations- och underhållsförmåga lyfts fram som en nyckelresurs i totalförsvaret. Reparation är lika viktigt som leverans — särskilt när internationella beroenden redan är kännbara.
Händelserna i Västernorrland – där järnvägen spolades bort och logistiken snabbt påverkades – blev en tydlig påminnelse om hur avgörande snabb reparation och återställningsförmåga är för totalförsvaret. När infrastrukturen faller, faller flödena. För sjöfarten understryker det behovet av att säkra kompetens, resurser och avtal som garanterar att system kan hållas igång när det verkligen gäller.
Det handlar om robusthet i vardagen, inte bara i kris. Vid höjd beredskap och krig tillkommer ytterligare påfrestningar och begränsningar, så den som förstår sina beroenden och sin förmåga i fredstid står bättre rustad när det behövs som mest.
Läs mer på Trafikverkets sida om BT POS.
Anna Hedén, RISE för SMTF