Köpa renoveringsobjekt? En bra investering både för miljö och ekonomi!

Att semestra på båt är en dröm för många. Den där frihetskänslan när man lämnar hamnen för att leta sig fram till ett nytt smultronställe för att avnjuta en lunch i en vik eller ta ett svalkande dopp. För många stannar båtköpet endast vid en dröm då en investering kan bli dyr. Men det finns också möjlighet att renovera äldre båtar och på så sätt slå ett slag för miljön samtidigt som man håller i slantarna. Michael Jessing driver Göteborgs Båt & Finsnickeri AB och vet exakt hur du ska tänka när du går i tankarna att köpa ett renoveringsobjekt.

Text: Ulrika Ek, RISE. Bild: Göteborgs Båt & Finsnickeri AB

Att semestra på båt är en trend som pekar rakt upp. När vi våren 2020 stod inför faktumet att vi befann oss i en pandemi och att resande utomlands var uteslutet, började det hända saker på båtmarknaden. Under sommaren 2020 blev det ett enormt uppsving i båtbranschen när människor inte kunde komma ut och resa och ur ”Covidhänsyn” verkade det säkrare att befinna sig på havet.

– Försäljning ökade både vad gäller nya och begagnade båtar, och det var faktiskt så att det blev brist på begagnade båtar. Detta ledde till att människor började titta på ännu äldre båtar i behov av renovering, säger Michael Jessing som driver Göteborgs Båt & Finsnickeri AB sedan 10 år och som drivit flera snickerier sedan 2001.

Vi måste tänka på miljön
Michael är en veteran, både när det kommer till att renovera upp gamla båtar och har dessutom en lång erfarenhet som kappseglare där han tävlat i både VM och SM. Han startade sin bana med att bygga båtar med fokus på finsnickeri och jobbade även tidigare som besiktningsman på området. Men någonstans fanns en känsla av slöseri med tanke på alla gamla båtar som existerar.

– Min tanke om miljön har alltid funnits där. När man tillverkar en ny båt går det åt en mängd polyester och miljögifter. Sen har vi ett båtskrov med en hållbarhet på minst 25 000 år, kanske oändlig. Varför inte renovera upp de gamla båtarna? Att bevara det som finns, är det mest miljövänliga, menar Michael.

I dagens samhälle vill de flesta vara miljömedvetna vilket borde föra tankarna till att återbruka istället för att köpa nytt. Ett långsiktigt tänk då båten håller så länge man sköter den.

 

Kan jag renovera min båt själv och vad kostar det?
Så, är det då ekonomiskt försvarbart att renovera en äldre modell? Enligt Michael är svaret -Ja.

– Att renovera upp en båt är en bra affär. Självklart kostar det, beroende på vad du vill göra, men å andra sidan så får du en båt som ser ut exakt som du själv vill. Köper du in en lite dyrare begagnad båt kan du göra massor innan du kommer upp i nypris och efter helrenovering har du en båt som ser splitter ny ut, säger Michael.

När det kommer till själva arbetet behöver man ställa sig frågan ”har jag tid och kunskap att göra detta eller ska jag vända mig till en professionell hantverkare”.

– Är man osäker kan man alltid vända sig till oss. Vi ser det som en form av marknadsföring att göra en utvärdering, ge förslag och tips på hur en renovering skall utföras. Sedan är det upp till var och en att bestämma vad man själv klarar av att göra eller att få det utfört av professionella hantverkare, säger Michael.

Maxi-serien, ett bra familjeval
Om man går i tankarna på att byta husvagnen till ett vattenburet alternativ, kan Maxi-serien vara ett bra alternativ. Detta är en serieproducerad familjebåt till ganska bra pris som ger möjlighet till längre vistelser på vatten. En begagnad modell (Maxi77) från 70-talet kan man hitta på marknaden för 15–20 000 kronor.

– Om du till exempel satsar på en Maxi 77 får du en fin familjebåt med bra sovplatser och utrymmen. M-84/ M-87/M-95 /M-108 är också bra alternativ och dessa båtar är heller inte jättedyra att renovera, beroende på ambition. Lägger du in 100 000 kr på renovering har du en mycket fin båt. Vissa sätter också in el- eller bensinmotor. Vill du vara extra snäll mot miljön, satsa på el, säger Michael.

För att ge någon form av indikation, jämför Michael skillnaden med att renovera en begagnad Maxi 77 som landar runt 100 000 kr mot att köpa en ny Beneteau 21,7 som landar på ca 900 000.

Göteborgs Båt & Finsnickeri expanderar
I sviterna efter Covid19 är det många verksamheter som fått stänga ner då man inte haft tillräckligt att göra. För företaget Göteborgs Båt & Finsnickeri AB är det för tillfället raka motsatsen som gäller med det ökade intresset för båtrenovering.

– Vi står faktiskt inför faktum att vi måste nyrekrytera vilket är ett angenämt problem.  Vi har fullbokat med renoveringsuppdrag, en del av dem från några av de stora tillverkarna av olika båtmodeller, avslutar Michael.

Fem tips till dig som funderar på båtrenovering
Michael tycker absolut att människor ska satsa på renovering istället för att tänka nytt. Här följer hans fem bästa tips och råd.

1. Gilla båtmodellen
Känns helheten bra? Titta på utseendet, inredningen och hur båten är uppbyggd. Kan du tänka dig att vistas här? Känns det bra, lägg ut på renovering eller gör själv.

2. Vad har du för budget?
Vad kan du tänka dig lägga på en båt? Är du beredd att lägga 100 000 kr eller mer på en renovering? Vissa båtmodeller ökar inte i värde efter att man investerat i en renovering, men man har en fin båt under mycket lång tid. I andra fall kan man göra en rejäl vinst på en renovering.

3. Titta på trät
Finns det mycket blötskador och rötskador? Vissa skador kan kosta väldigt mycket att laga och är man osäker bör man konsultera en expert för en prisuppgift.

4. Hur bra är motorn?
Att köpa en ny motor är dyrt. Därför bör man kolla hur statusen ser ut ex: Läcker motorn olja eller är det bra kompression i den.

5. Titta på seglen
Om det är segelbåt är det bra att se över seglen då det är en dyr kostnad att köpa nytt.

När det gäller kostnaden för renoveringar är den mycket skiftande beroende på vad man måste göra eller vad man vill göra. Mikaels rekommendationer är att låta en professionell snickare titta på arbetet innan man ger sig in i leken. Annars är det lätt att kostnaderna skenar iväg och allt blir dyrare än vad man trott.

Fakta Göteborgs Båt & Finsnickeri AB
Göteborgs Båt & Finsnickeri AB är ett snickeri litet utöver det vanliga. Vi är ett företag med både gedigen kunskap och nytänkande inom det hantverk som båt- och finsnickeri innebär. Vi har vår bas i vårt eget snickeri i Harestad vid Kornhalls färja (på Kungälvssidan) men bedriver en stor del av verksamheten mobilt vilket innebär att vi i gärna kommer ut till våra kunder med våra servicebilar.
Våra servicebilar innehåller en näst intill komplett snickeriverkstad som vi kommer ut med till dig. Vi kan göra i stort sett alla arbeten på plats och det vi inte kan göra där tar vi med oss in till vårt snickeri där vi, förutom ordentliga snickerimaskiner, också har en sprutbox för målning och lackering.
Vi bygger och renoverar båt-, husbils- och heminredningar och möbler. Vi byter och renoverar teakdäck. Vi kan nytillverka efter alla önskemål som t.ex. bord med intarsiainlägg.  Vi jobbar med träskydd med Sioo:x där vi behandlat fasader, altaner och båtdäck, senast ett jätteprojekt i Saltjö Boo på 1500 kvm fasadskivor. Dessutom tillverkar vi med film- och teaterkulisser och -rekvisita, senast gjorde vi ett båtskrov, poster cases och glasmoduler för den irländsk-svenska filmen Sea Fever.